Quan parlem de bullying, el primer què s´ ens ve al cap, es la víctima, nens i nenes què haurien d´ estar disfrutant, experimentant i aprenent i en comptes d´ això estan patint un veritable infern i en les conseqüències què s´ en poden derivar, com afectarà al seu desenvolupament i a la seva salut mental i la veritat es què els adults, tampoc no tenim gaire clar com hem d´ actuar. Però no pensem en qui assetja, quins motius l´ han portat fins aquí, per què es comporta així, potser ni tan sols ens interessa, el demonitzem i només volem què s´ aturi, però el cert es què si volem acabar amb el bullying, hem de centrar-nos en els assetjadors, el seu mal comportament, no es més què la punta de l´ Iceberg, allò que es veu, però sota la superfície, s´ amaguen tots els motiu què l´ han portat a convertir-se en un assetjador.
Segons l´ Institut d´ Estadística de la Unesco, al 2018, s´ estima que 1 de cada 4 nens pateix bullying, sense importar país o estatus socioeconòmic, sembla què el bullying, no entén de cultures o classes socials.
Però què passa amb els assetjadors, existeix un perfil específic? El cert, es què quan parlem de bullying, hem de tenir present, què sempre hi ha dos víctimes: el nen què ho pateix i el nen què ho fa.
Què podem trobar darrera d´ un nen/a què assetja? Doncs un nen/a què ho està passant malament, amb problemes d´ autoestima, segurament amb una mala situació a casa, què no se sent integrat i què en el passat va estar víctima de violència, no oblidem què la violència engendra violència, com un cercle viciós, en qualsevol cas, es tracta d´ un nen què pateix.
Com comentava abans, l´ assetjament escolar existeix en tots els estrats socials, per tant, és erroni pensar què els assetjadors escolars provenen només de barris pobres o de famílies desesctructurades, el què si tenen tots en comú, es què alguna cosa no va bé, ja què si un nen es feliç, equilibrat, es sent bé amb si mateix, es sent estimat i té habilitats socials per relacionar-se, no es dedica a assetjar els altres.
Sobre els motius, què porten a un nen a assetjar a un altre, quan preguntem als assetjadors, en un 50% dels casos, relacionen els motius per assetjar amb la canalització de la frustració en forma de violència, com deia abans la violència engendra violència.
El segon motiu, es fer la gràcia, passar-ho bé a costa dels altres, aquí entrarien les burles, les bromes o humiliar als altres, el tercer motiu, seria obtenir reconeixement social, què s´ obté humiliant els altres i per últim, la raó què més crida l´ atenció i què més ens hauria de fer reflexionar: “ per no convertir-se en la víctima”.
Ja per acabar, recordar, què la millor eina contra el bullying, es la prevenció, per tant es imprescindible incorporar a les escoles programes de prevenció en els què s´ ensenyi intel·ligència emocional, resolució de conflictes i habilitats socials.
També es important tenir tolerància cero amb la violència tant des de casa com a l´ escola i traslladar als alumnes normes i valors clars, també es imprescindible, què les escoles tinguin un protocol d´ actuació davant aquests casos.