Avui, vull parlar-vos del mètode en que es va basar la meva formació pràctica i el que faig servir a la meva consulta, per tractar les dificultats de l´ aprenentatge (dislèxia, discalcúlia, etc..), el retard maduratiu, TEA, etc.
El mètode CEMEDETE, va ser creat al 1967, pel Doctor José Moyá Trilla (neuròleg infantil), l´ objectiu, es optimitzar el desenvolupament dels anomenats “nens diferents”, per fer-ho, va reunir un grup de metges, psicòlegs, psicopedagogs, logopedes i altres professionals de l´ àmbit.
Aquest mètode es caracteritza per abordar la problemàtica d´ aquests nens, des de la estructura d´ identitat personal del subjecte i la seva evolució a través del seu desenvolupament i no des de un diagnòstic o etiqueta, aquesta identitat, es defineix en disset nivells que configuren el desenvolupament bàsic, de l´ esser humà i que s´ agrupen en 5 etapes:
- Etapa neonatal: Trobem els nivells I,II,i III
- Etapa de terra: Nivells IV,V,VI,VII i VIII
- Etapa de bipedestació: Nivells IV, X i XI
- Etapa de monopedestació: Nivells XII, XIII i XIV
- Etapa de lateralització: Nivells XV, XVI i XVII
En cada una d´ aquestes etapes, s´ analitzen sis paràmetres que defineixen el nivell de desenvolupament del nen: to neuromotor, psicomotricitat i praxis, percepció i gnosis, ritme, inhibició i control, comunicació, llenguatge i capacitat d´ adaptació.
A través d´ aquests paràmetres, no només observem el que el nen fa o no fa, sinó el que es més important: el per què fa alguna cosa o no la fa.
L´ objectiu dels professionals que seguim el mètode CEMEDETE, es la construcció d´un projecte educatiu unipersonal en el que es potencien les capacitats del nen/a per tal d´ afavorir el desenvolupament òptim de tots els potencials d´ un esser humà en harmonia amb si mateix.
En primer lloc, cal deixar clar que entenem per un nen “diferent”, es aquell, que no fa el que els seus models esperen que faci, moltes vegades, es parteix de situacions desfavorables, ja sigui per la seva estructura neurobiològica ( podem estar parlant de lesions cerebrals, alteracions genètiques, trastorns del desenvolupament, etc), cosa que dificultarà el desenvolupament de les seves capacitats biològiques i com a conseqüència també afectarà el desenvolupament de les funcions de tipus psíquic i a la seva integració social.
Davant aquestes situacions, la proposta d´ intervenció del Mètode CEMEDETE per aconseguir el desenvolupament d´ aquests nens, es basa en els següents punts:
- Fer un diagnòstic clínic per determinar les afectacions neurològiques i les seves conseqüències.
- Fer un diagnòstic de posició evolutiva per establir el nivell de desenvolupament que presenta el nen/a, segons la teoria de nivells harmònics del desenvolupament.
- Conèixer l´ entorn familiar i psicoafectiu en el que viu el nen.
- Elaboració d´ un programa terapèutic educatiu basat en l´ aplicació de tècniques d´ activació harmònica segons el mètode CEMEDETE. El programa s´ aplicarà segons cada cas i situació particular.
L´ èxit del mètode CEMEDETE, es deu, per una banda, a l´ aplicació d´ un programa terapèutic, que permet desenvolupar les capacitats del nen/a, que es considerava poc probable que les pogués desenvolupar i d´ altra banda pel desenvolupament de la identitat, no només es tracta de que aprengui coses, sinó que canvia la identitat de nen/a que es incapaç i depèn del seu entorn, per la de nen que creu en si mateix, que busca, que desitja i que lluita per assumir la identitat dels adults del seu entorn que actuen com a model.
Per aconseguir això, son important les expectatives de l´ entorn en el que conviu i es desenvolupa el nen/a , es a dir, la confiança i la fe que els educadors transmeten en la relació diària i personal amb ell/a, ja que no només es important que el nen/a pugui ser sinó que vulgui ser.