En primer lloc, es realitza una entrevista amb els pares, o com li diem els psicòlegs anamnesis, per tal d´ obtenir la màxima informació possible del desenvolupament del nen o nena, per fer-ho, demanem als pares que ens facilitin dades sobre l´ embaràs, el part, i el desenvolupament, quan va començar a caminar, quan va començar a parlar, quan va assolir el control d´ esfínters, com va ser l´ adaptació a l´ escola bressol a l´ escola, etc., l´ objectiu es analitzar els punts forts i febles, que els pares han anat observant al llarg dels anys. També demanem pel motiu de la consulta.
Un cop s´ ha concretat la demanda i s´ ha realitzat la entrevista, es dediquen entre dos i quatre sessions a realitzar l´ exploració del nen, en aquestes sessions, una part es dedica a l´ observació, el més habitual es realitzar una petita prova per veure com llegeix, escriu, suma, resta i com es la seva psicomotricitat, desprès, passem al joc simbòlic, (quan es tracta de nens petits) i per últim es realitzen proves projectives, l´ altra part es dedica a aplicar algunes proves generals, l´ objectiu es conèixer el funcionament global del nen i el seu estat emocional.
Quan els nens son més gran, es fa una primera entrevista i un qüestionari, després es passa directament a les proves.
En el cas de que es tracti de dificultats de l´ aprenentatge, el més habitual, es administrar alguna prova d´ intel·ligència o vinculada a les funcions executives, per saber com planifica les tasques, com processa la informació i com la reté.
També es poden administrar proves específiques, segons el resultat de l´ exploració, així com demanar tant als pares com a l´ escola la seva col·laboració per tal de respondre algun qüestionari.
Un cop tenim tota la informació, es dur a terme la correcció, integració i anàlisi exhaustiva de les dades per tal de poder arribar a un diagnòstic, tot i que no sempre es possible. De tota manera, aquest anàlisi ens serveix com a orientació de cara a dur a terme una intervenció posterior. Tota aquesta informació, es resumeix en l´ informe.